Wyldehoarne II out, Wyldehoarne III in

Gewijzigd: 04-12-2008 00:00Reacties:
24


Hierbij wil ik het één en ander kwijt over hoe de gemeente met haar burgers omgaat in de nieuwbouwwijk Wyldehoarne. En dan met name de bewoners van Wyldehoarne fase II. De bewoners van deze wijk zitten namelijk al een hele tijd te wachten op een deugdelijke inrichting van de wijk. Echter vind de gemeente het belangrijker om de blits te maken met het nieuwste gedeelte van Wyldehoarne, deel III. Niet alleen stonden er eerder lantaarnpalen, en lag er asfalt op een gedeelte. Nee zo staan de eerste bomen ook al in deze wijk en woont er nog niemand.



Aliehoeve

Op de Aliehoeve zitten de bewoners al zo'n twee jaar te wachten op een 'normale' straat. De huidige noodbestrating zit vol kuilen, staat bijna constant onder water en ligt vol met drek. Een paar dikke buien en je kunt er niet met droge voeten overheen lopen. Oké ik snap best dat er nog bouwverkeer langs moet in de toekomst, maar gezien de huidige malaise in de verkoop van de woningen aan het water, zie ik die nog niet in de komende maanden verrijzen. Beplanting is er niet. Ook het veld, waar menige bewoner zijn/haar hond uitlaat en waar kinderen zouden moeten kunnen spelen is één grote drekpoel en staat eigenlijk constant onder water. Bovendien hebben deze bewoners veel overlast moeten verduren van verkeer en parkeerders van de omliggende straten, omdat daar wel stratingswerkzaamheden zijn. Parkeervakken zouden aangelegd worden, maar blijkbaar komt men niet verder als zand storten en daar wat stenen op dumpen.



Martriehoeve

De bewoners op het doodlopende stuk hebben na anderhalf jaar eindelijk een straat. Oké eerst werd de straat op de verkeerde plek aangelegd en nu hij klaar is en op de goede plek ligt blijkt de straat wel erg smal (krap aan vier meter). Een auto op de weg keren gaat niet. Dus verkeer dat het doodlopende stuk inrijdt, moet keren op de opritten van de bewoners of achteruit terug rijden. Dit leidt tot veel irritatie. Op de weg blijkt het ook moeilijk om een andere auto te passeren. Zeker in de bocht kunnen auto's elkaar niet passeren. Ook de gemeentereiniging blijkt niet verder te kunnen op de weg als er een auto geparkeerd staat. Containers van bewoners die niet bereikt kunnen worden met de containerauto worden wel geleegd, maar teruggebracht niet. De containers verdwijnen dan in de tuin van een andere bewoner. Ook bleek dat de bewoner op het einde van de straat, zijn oprit via de weg niet kon bereiken. Deze bewoner kon wel een verlenging van de weg krijgen, maar moest dat zelf dan maar betalen. Dikke onzin natuurlijk.



Naast de perikelen rond de straat spelen ook andere zaken bij deze bewoners. Zo was ten tijde van het uitbreken van de straat de noodzaak ontstaan om op de Aliehoeve te parkeren. Echter was deze niet met droge voeten bereikbaar. Een verzoek van een bewoonster om rijplaten over het veld te leggen werd afgedaan met de opmerking "het is niet de bedoeling om jullie te verwennen". Ook is er ontevredenheid over de hoogte van de walbeschoeiing aan de achterzijde van hun woningen. Deze blijkt namelijk wel erg laag. Met één dag regen, stroomt het water over de walbeschoeiing. De verantwoordelijke man bij de gemeente verklaart hierover dat kleine wateren een walbeschoeiing van 10 centimeter boven het waterpeil krijgen en bij groot water is dit 30 centimeter. De 30 centimeter is nodig, volgens hem, omdat op groot water meer golfslag is en er meer last is van opstuwing van het water. Aangezien de sloot achter de woning direct in verbinding staat met de grote plas van het Jouster strandje, is daar natuurlijk veel meer sprake van opstuwing van water gezien het een versmalling is van de grote plas. Golven hebben vrij spel en spoelen dus grond weg.



De plannen van de gemeente rondom het Jouster strandje zint hen ook niet. Zij vrezen voor het verdwijnen van het Jouster strandje alsmede het recreatieve aspect van het gebied. Ook is de privacy en het uitzicht in het geding. De gemeente meent echter dat het stuk te groot blijkt te zijn (jawel geconstateerd op het gemeentehuis was de verklaring), zoals het destijds is vastgesteld met de plannen van Skipsleat. Maar nu 15 jaar later, met 600 woningen meer, schijnt het dus te groot te zijn. Bovendien gaat de verkoop van de huizen nou niet bepaald in sneltreinvaart en de bewoners snappen dan ook niet dat dit er ook bij betrokken wordt. Bezwaren worden echter door de gemeente weggewuifd als dat vinden wij niet.



En dan het meest belachelijke is natuurlijk de ruimte tussen hun kavels (lees oprit) en de weg. Die is 1 meter wel te verstaan. De gemeente is verantwoordelijk voor de bestrating van dit stukje. De bewoners 'krijgen' drie meter van de gemeente. De opritten van de bewoners is echter een stuk breder als deze drie meter en variëren van 3,80m tot 7 meter. Dit kan door de gemeente bestraat worden, maar daar moet dan wel voor betaald worden. Kosten: 100 euro de vierkante meter! Woekerprijzen aldus de bewoners. Beleid van de gemeente aldus de projectleider van de gemeente, die verklaart dat de prijs zo hoog is omdat er wel eens lantaarnpaal verplaatst moet worden. Nou als de gemeente een lantaarnpaal voor de oprit zet, is men niet goed wijs. Zelf straten mag niet. Zelfs niet met dezelfde stenen als de gemeente gebruikt. De bewoners van het stuk tussen het geasfalteerde stuk en het doodlopende stuk van de Martriehoeve hebben inmiddels ook een bestrate weg. Echter moesten ze wel genoegen nemen met vier weken vertraging omdat de stenen op waren. De gemeente en de straters gaven elkaar de schuld, maar de bewoners waren de dupe. Nu de weg klaar is, staan er echter pakken klinkers op de weg, dus echt berijdbaar is de straat niet.



Oer de Feart

De bewoners van Oer de Feart vanaf de brug richting de Martriehoeve hebben inmiddels een geasfalteerde weg. Jammer genoeg is hij nu nog steeds niet klaar en ligt het asfalt dusdanig lager als de trottoirbanden dat je eerst een behoorlijk hobbel moet nemen om de oprit te geraken. Dit kan tot schade leiden dus wordt er op de weg geparkeerd. De bewoners van Oer de Feart voor de brug hadden een mooie geasfalteerde weg. Maar blijkbaar mankeerde er wat aan want aan de linker- en rechterkant werd een meter weggesneden. Ook werden er driehoeken uitgesneden naar de toeritten van het Reidlân. Dit had een enorme overlast tot gevolg. Bewoners van de verderop liggende straten konden hun huis nier meer bereiken via de weg, dus kozen de meeste het trottoir. Hierdoor raakte het troittor beschadigd, alsmede de aangrenzende veldjes. Vervolgens werden de uitgesneden stukken met een nieuwe laag asfalt bedekt. Er zal wellicht een reden zijn om dit te doen, maar de bewoners tasten in ieder geval in het duister.


Delen:
Reacties
  • User Avatar
    De Waal 04-12-2008 10:13:05

    Daar komt nog bij dat de alternatieve weg door het nieuwe plan, enkele keren niet bereikbaar was en zeer slecht begaanbaar. Bewoners op de hoogte stellen blijkt ook moeilijk. Ik kreeg een briefje drie dagen nadat ze al begonnen waren. Of ik mijn auto even bij de rotonde neer wou zetten. Pffffff. Volgens mij hebben de verantwoordelijke mensen weinig verstand van zaken. Hoe kun je nu zo'n grote wijk compleet afsluiten?

  • User Avatar
    mamba 04-12-2008 10:51:50

    Het is ook altijd hetzelfde. Jammer dat de burger geen zin heeft om zich meer te bemoeien met de heren en dames op het gemeentehuis, want die doen vaak hun eigen zin, hebben geen verstand van zaken, of hebben de tijd niet om plannen door te nemen. Plannen worden vaak bij de raad gedumpt enkele dagen voordat er een raadsvergadering over is en dan moet je dus in die paar dagen hele pakken papier doorworstelen. Een excuus is het niet natuurlijk, want als je de tijd niet hebt om iets door te nemen, dan moet je ook niet meebeslissen.

  • User Avatar
    retriever 04-12-2008 17:04:24

    Ik kan moeilijk reageren op de anomiteit van de schrijver. Maar het volgende wil ik wel kwijt.
    Nagenoeg elke nieuwbouw wijk heeft dergelijke problematiek als u heeft beschreven m.a.w. inherent aan nieuwbouw. Dit is niet bedoeld als doodmaker gewoon constatering.
    Voorstel/ idee; Richt buurtvereniging op zet e.e.a. op papier, stel een werkgroep in die dit gaat (uit)onderhandelen /(in)plannen met de gemeente(getal v.d. macht). Als individu bent u gewoon een nummer tenzij een belangrijke functie hebt bij een overheidsinstelling o.i.d.

  • User Avatar
    van_der_voort 05-12-2008 09:31:08

    Nou Retriever dat ben ik niet met je eens. Straten verkeerd leggen, te smal, geld vragen voor verlenging, woekerprijzen voor straatwerk, braak liggen van terrein, geen goede alternatieven voor afsluitingen is een kwestie van slecht management, onkunde en zelfs onwelwillendheid. Had een wethouder of burgermeester daar gewoond, dan was het anders gegaan. Jammer maar waar. Het interesseert de gemeente gewoon niet.

  • User Avatar
    fake-id 05-12-2008 11:47:43

    Planning hebben ze nog nooit van gehoord daar op het gemeentehuis. En 100 euro per vierkante meter? Dan komen er zeker marmeren tegels in...

  • User Avatar
    fred 05-12-2008 15:58:46

    Ik ben het er wel mee eens. Er wordt gewoon niet logisch nagedacht. Nu kun je wel een buurtvereniging oprichtten maar daarmee ben je nu niet geholpen. De planning is reeds omgezet in daden. Ik zou er een voorstander van zijn dat iedereen op het gemeentehuis eens een cursus
    ''logisch denken'' gaat volgen. Ze roepen altijd maar wat en geven ondertussen bakken geld uit, waarmee niet diegene geholpen wordt waarvoor het is bedoeld. Het is al zielig genoeg voor al die mensen dat die in deze wijk wonen, ze zitten veelal in huizen die minder waard zijn dan waarvoor ze gekocht zijn. Deze huizen zijn de komende jaren niet te slijten zonder een fors verlies te lijden. Dat is ook de schuld van de planontwikkelaars, w.o. de Woningstichting.

  • User Avatar
    retriever 05-12-2008 17:06:05

    van_der_voort; Als ik ga verhuizen naar een andere plek wil ik weten hoe de boel erbij ligt.
    In een nieuwbouwwijk weet je dat het nogal een Dus tijd om de tekeningen te bekijken poos duurt voor de wegen gestraat/asfalteerd worden dus tijd om de tekeningen te bekijken

  • User Avatar
    retriever 05-12-2008 17:16:23

    van_der_voort; Sorry mijn vorige reactie die is niet compleet pc liep klem tijdens bewerken.Als ik ga verhuizen naar een andere plek wil ik weten hoe de boel erbij ligt.Dus tijd om de tekeningen te bekijken.
    In een nieuwbouwwijk weet je dat het nogal een poos duurt voor de wegen gestraat/asfalteerd worden. Als je met de nieuwe buren gelijk een werkgroep gaat maken kun je nog veel herstellen en daar zijn die uitvoerders best blij mee. Ambtenaren daar en tegen hebben van woonomgeving te weinig verstand althans aan de balie.
    Je moet expliciet om ambtenaren van Ruimtelijke Ordening vragen.

  • User Avatar
    De Waal 16-12-2008 11:57:54

    Toch mooi dat ze de noodbestrating in Fase III zelfs vegen, want ja een beetje modder op de weg kan DAAR niet. Jammer genoeg mag dat op de Aliehoeve wel.

    Die stapels stenen op de weg. Worden die nog weggehaald? Of is het wachten op een ongelukje, of op iemand die op eigen houtje de stenen weghaalt?

  • User Avatar
    fp 16-12-2008 12:10:14

    Als ik een beetje om me heen kijk, zijn de gemiddelde stukken van de weg naar de oprit wel een kante meter of 10. Zelfs de breedste oprit van 7 meter breed, komt dan slechts op 7 vierkante meter. Dan lijkt mij het vrij oneerlijk om daarvoor te moeten betalen.

  • User Avatar
    De Waal 22-12-2008 15:16:16

    Dan heb ik nog niet eens over het stuk moeras dat ze willen aanleggen tussen de Aliehoeve en Martriehoeve. Jazekers, in deze buurt met heel veel jonge kinderen willen ze een stuk moeras aanleggen. En dan ook nog met een rietkraag erom heen zodat je ook niet kunt zien wie er in belandt.... Nog maar te zwijgen over het ongedierte wat dit aantrekt.

  • User Avatar
    fred 22-12-2008 22:19:25

    Zeg de Waal, dat zal toch niet waar zijn dat er een moeras komt in dit plan. Dat is absoluut kindonvriendelijk en daar moet dan tegen geageerd worden. Als ik het zo hoor wordt héél Joure één en al moeras, dan duurt het niet lang of die crocodillen van het gemeentehuis komen in je achtertuin logeren.

  • User Avatar
    martrie 25-01-2009 21:22:42

    waar ik mij op dit moment groen en geel aan kan ergeren is dat er op de aliehoeve en martriehoeve veel te weinig parkeerplaatsen zijn, dat als je s'avonds thuis komt je auto noodgedwongen moet parkeren in de drek. dit terwijl er beloofd was dat er extra plaatsen zouden worden gecreeerd.

  • User Avatar
    De Waal 03-02-2009 10:32:17

    Het interesseert de gemeente geen mieter. Het geld is binnen, dus reden om iets uit te voeren is er niet meer.

    Zo is het stukje Martriehoeve nog steeds afgesloten voor verkeer. En dit terwijl nog voor Kerst of direct erna de weg vrijgegeven zou worden. Het wordt tijd dat we hierin het recht in eigen hand gaan nemen en zelf een doorgang gaan creëren.

  • User Avatar
    talmanman 09-02-2009 11:05:22

    Afgelopen week maar weer eens gebeld. Ditmaal om de afgesloten weg en een brandweer put tegen onze oprit aan. En hopelijk wordt ik teruggebeld.

  • User Avatar
    Sipke 09-02-2009 11:27:49

    Al met al weer het zoveelste verhaal van de onkunde van de ambtenarij. Dit soort zaken kun je echt niet recht breien zoals Retriever opmerkt. Bovendien is het de gemeente er alles aan gelegen om eventuele bezwaren en klachten dusdanig te vertragen en te frustreren dat bewoners geen zin meer hebben om iets te ondernemen. Bovendien is er een gemeenteraad die 'democratisch' gekozen is door de inwoners van de gemeente. Een punt wat maar al te graag gebruikt wordt door de leven van de raad. Maar dit mooie ideologische plaatje is slechts een zwakke aftrekking van wat wij hier een democratie noemen. In plaats van dat deze gemeenteraad opkomt voor de belangen van de bewoners, is er slechts sprake interessant doen en het met de betrokken wethouders eens zijn. Laat de burger maar stemmen met zijn digi-d (wordt die ook nog eens nuttig gebruikt) over zaken die het volk direct aangaan. Je zult dan zien dat menig inwoner van Skarsterlân zou kiezen voor heel andere oplossingen/plannen.

  • User Avatar
    fred 09-02-2009 22:46:43

    Ik heb gehoord dat er een kindervakantiedorp komt
    in het plan Wylde Horne. Dit zou voor dit jaar al gepland zijn. Buiten de vakanties om, zou dit dorp dan gebruikt worden om achterstands kinderen
    uit het buitenland een leuke week te bezorgen.
    Omdat er veel reakties worden verwacht wacht men met het naar buiten brengen van deze plannen. De vergunning wordt eerdags afgegeven. Voor alle tegenstanders: Jouster Courant in de gaten houden.

  • User Avatar
    tigi 10-02-2009 22:12:50

    Tja.. van een kinderspeelveldje voor de deur word ik niet zo blij, t'is wel goed zoals het is. Beetje ruig, nee geen hond. Toevallig vroeg ik mij vanochtend af of de overige huizen in Wyldehoarne II er nog wel zouden komen. 't Is tenslotte kredietcrisis en die waterhuizen moeten ook nog verkocht worden. Maar ja, wie wil er nu in een aquarium wonen.

    Zo'n moerasje lijkt me wel wat.. in plaats van het speelveld, yes. Trouwens.. je kunt kinderen gewoon uitleggen dat iets niet kan/mag of gevaarlijk is.Dat is dan weer het nadeel van het feit dat er ruimte zat is om buiten te spelen. En wat achterstandskinderen bij al die kinderen in de wijk valt ook nauwelijks op.

    Wat meer licht op Oer de Feart lijkt me een positief plan. Je ziet nauwelijks waar je fietst. En autorijden schijnt erg moeilijk te zijn.

    Ik denk eigenlijk dat het allemaal wel goed komt. In 1 of andere vorm.


  • User Avatar
    talmanman 12-02-2009 13:48:39

    En ik werd teruggebeld. Wow! Maar dan weer een antwoord van Jan met de korte achternaam krijgen. De afgesloten weg wordt nog niet ontsloten, want de boel moet eerst inklinken... Jazeker dat is nu na een maand of drieenhalf nog steeds niet gebeurd. En men wil het vrachtverkeer mijden op die weg. Ahum, net of dat daar zoveel komt, maar goed dat is nog wel te begrijpen. Maar toen ik voorstelde om dan aan de andere kant ook een opening te maken, was het antwoord nee. Want dan komt er meer verkeer (hij bedoelt die 7 of 8 auto's van ons stukje) over de weg en dan verzakt het. Ligt het nu aan mij of is deze weg zo fragiel dat na elk buitje de boel afgesloten moet worden om verzakking te voorkomen?

  • User Avatar
    van_der_voort 12-02-2009 15:08:51

    Retriever: het is natuurlijk logisch dat het een poos duurt eer de boel aangelegd is. Echter de genoemde zaken hebben hier mijn inziens nog weinig mee te maken.

    Ik ben van het weekend eens door de nieuwbouwwijken gefietst en ik moet eerlijk zeggen dat de meeste opmerkingen hier wel terecht zijn. Met name de breedte van het doodlopende stuk is wel erg smal. En waarom de weg nog afgesloten moet zijn, lijkt mij ook niet terecht. De noodbestrating staat inderdaad veelvuldig onder water en zit vol kuilen en drek of zand. Allemaal zaken die de gemeente met gemak kan oplossen. Wat misschien nog wel erger is de manier van communiceren. Bepaalde opmerkingen kun je gewoon niet maken.

  • User Avatar
    talmanman 12-05-2009 22:04:56

    Gelukkig heeft de gemeente inmiddels één en ander wel aangelegd. Feit blijft dat onze straat te smal is. Ook de vuilophaaldienst kan met hun vrachtauto onze straat niet in als er een auto op de weg geparkeerd staat. Laat staan een ambulance of brandweerauto.

    Dan een update over de put voor bluswater die tegen onze oprit ligt. Jawel een telefoontje met de brandweer leerde mij dat ik de auto maar niet op de oprit parkeren moest, omdat ik weet dat de put er zit. Jammer genoeg zegt de gemeente dat ik de auto niet op de weg moet zetten omdat die zo smal is. Op mijn opmerking dat de veiligheid in het geding is, wanneer er een auto geparkeerd staat kreeg ik als antwoord dat ze wel aan zouden bellen als er wat was zodat ik de auto aan de kant kon zetten. Net als je dan maar thuis bent.

    Vervolgens kwam ik met een opmerking dat ik als burger een gevaar signaleer wat problemen kon opleveren mbt de veiligheid. Nou dat maakte hem niks uit. Ook mijn opmerking over de reclame van de overheid dat elke seconde telt en dat het verwijderen van een auto toch minuten duurt werd afgedaan met dat maakt mij niets uit.

    Hier zakt mij de broek van af.....

  • User Avatar
    fred 13-05-2009 09:05:17

    Kijk dat bedoel ik nou, er wordt nooit naar je geluisterd. Wedden dat Wildlife hier wel weer op reageerd dat we dat verkeerd zien, lees.... dat we die ambtenaren-kliek de hand boven het hoofd moeten houden. De gemeente verliest op veel meer punten de controle in de nieuwe wijken en industrieterreinen. Kijk eens naar het bedrijventerrein ''de Ekers'' daar worden nette
    bedrijven gebouwd wat vervolgens wordt opgevuld met loodsjes voor kleinere ondernemers. Op zich niets mis mee maar zet die kleinere bedrijven wat meer bijelkaar zodat de grotere bedrijven geen gezichtsverlies lijden. Daar zit een bedrijf, Wegako bouw, die heeft een rotzooi op zijn erf liggen dat is niet normaal. Nieuw is ook een stuk terrein wat alleen maar afgebakend is met een hekwerk, daar staan oude vrachtwagens geparkeerd.
    Kom op Skarsterlan, doe hier iets aan voor dat het hele terrein verpaupert, nog voordat alles is volgebouwd.

  • User Avatar
    wildlife 13-05-2009 17:59:38

    Niet op de manier zoals jij die voorstelt in ieder geval. Komt waarschijnlijk ook omdat je mijn andere posts gewoon niet snapt of wilt snappen. Die onderwerpen gingen ook over hele andere zaken trouwens. Over besluitvorming en niet over de uitvoering. En die uitvoering, als alles precies zo is zoals het wordt beschreven, is niet al te netjes nee.

  • User Avatar
    tigi 04-06-2009 17:51:12

    Ik moet zeggen dat de wegen op de aliehoeve redelijk keurig zijn opgeknapt.

    Het enige wat ik me dan afvraag is wie er nou praktisch even over nadenkt voordat er iets gedaan wordt. Eerst had je zowel bij de uitgangen van de binnenplaats van de aliehoeve naar de weg zelf een keurig schuin aflopende weg en ook voor het weggetje naar naar de fietsbrug gold hetzelfde. Nu moet je twee stoepjes doen met de fiets en 1 met de auto.... niet goed voor auto, niet goed voor fiets.

    Hetzelfde praktisch wonderlijke viel me al op bij de bushalte Eeltsjebaes. Het nieuwe bushokje staat precies aan de verkeerde kant. Aangezien bussen ergens tussen 10 minuten te vroeg en 20 minuten te laat arriveren is een bushokje superlekker. Alleen moet je de hele tijd opletten en het bushokje staat precies aan die kant waar de buschauffeur je al van verre kan zien staan. Moet je echter met de andere bus mee, dan is die bus voorbij voordat je het doorhebt als je in dat bushokje aan de overkant staat, wel goedgemeend, niet praktisch.

    En ik vraag me dan af.. wie denkt er nou even na.. toch?

Om te reageren moet u ingelogd zijn. Login of registreer